Heeeeeel veel dingen :P - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Robin Zimmermann - WaarBenJij.nu Heeeeeel veel dingen :P - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Robin Zimmermann - WaarBenJij.nu

Heeeeeel veel dingen :P

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

10 Maart 2013 | Egypte, Caïro

Hey peoples, ja dat is alweer een tijdje geleden, sorry ik ben lui :P
Nou hier dan mijn tweede verslagje. Ik ga niet meer iedere dag beschrijven, want dat is een beetje veel werk, dus hier de hoogtepunten.

Ja, ja mensen, ik heb dan eindelijk een eigen shisha :D En nu wil ineens iedereen shisha roken, ik hoef ze niet eens meer over te halen :P Inmiddels heeft Jeu er ook een gekocht voor bij hen in het appartement.

Maar goed. Ik ben in de tweede week samen met mijn huisgenoot Tim naar de pyramides geweest. Eigenlijk zouden we met een grotere groep gaan, maar Joey en Ilona waren ziek en Zeynep en Roos duurde te lang voordat ze eindelijk klaar waren, dus zijn we maar met zijn 2en gegaan. De taxi was lekker goedkoop, maar voordat we er waren stapte een man bij ons in de taxi en wilde ons paarden aansmeren. Maar aangezien ik toch al van plan was daar te gaan paardrijden hebben we dat ook maar gedaan. We stapten op en gingen de kaartjes halen. Onze gidsen heetten Fouad en Farag, en samen met hen gingen we op pad. Eerst naar een panorama waar we natuurlijk ontzettend toeristische foto's gemaakt hebben en daarna richting de pyramides zelf. Echt geweldig om te zien!! We zijn in een van de koninginnen pyramides geweest en daarna naar de Sphinx. Aan het einde van het ritje zijn we nog naar het Papyrus museum gegaan waar ik een mooie papyrus van mijn sterrenbeeld heb gekocht en daar werden we door Fouad uitgenodigd om bij hem thuis thee te drinken. We stapten met zijn vieren in een tuktuk, wat echt net paste, en gingen op weg naar zijn huis. Dit lag ergens naast een vuilnisbelt in Giza, maar van binnen zag het er een stuk beter uit dan van buiten. We hebben zn vrouw en kinderen ontmoet en hebben lekker thee gedronken. Ook mocht ik op Gamila, een heel mooi danspaard, een rondje rijden en daarna zijn we nog blijven eten: Ma7shi, koolbladeren gevuld met rijst en groenten, vooral peper. Echt té lekker!!!

Nu ik het toch over eten heb, we zijn ook een keer bij Ramy thuis uitgenodigd om te komen eten. Samen met Joey, Ilona, Max, Zeynep en Roos en de familie van Ramy en nog een aantal vrienden, hebben we gezellig de zelfgekookte maaltijd van Ramy gegeten. Was een erg gezellige avond. Na het eten hebben we nog pictionary en jenga gespeeld en uiteindelijk zijn we door Ramy naar huis gebracht. Ik zal maar niet praten over zijn rijkunsten :P

In de afgelopen weken ben ik ook een keer met Ramy naar downtown geweest, naar de Mohammed Ali straat, om daar op zoek te gaan naar een gitaar. En na een tijdje lopen en zoeken heb ik een hele mooi blauwe gitaar gevonden en gekocht.

Van de ene muziek naar de andere: In het Culture Wheel hier op Zamalek, zijn er eens in de zoveel tijd concerten. En bleek dat er dus een Arabisch metal concert aan zat te komen. Natuurlijk moesten we (Max, Tim en Ik) daar naartoe en hebben we een aantal niet-metal fans meegesleept. De eerste band die we zagen ging wel, maar de tweede was echt crap, iig de vocals waren heel erg slecht. De derde band was echt heel erg gaaf en er werd tenminste fatsoenlijk gegrunt :D lekker headbangen dus :P Ook de laatste band was erg gaaf, maar om een beetje te kunnen headbangen op hun muziek, moest je ze eigenlijk van te voren kennen. Maar nog steeds een geweldige avond met als resultaat, lekker pijn aan mijn nek de dag erna :P

Ik ben verder nog met Nienke, Silke, Max en Tim naar, wat we dachten, een Jazzpianist gegaan. Je verwacht als je Jazzpianist hoort een podium waar een vleugel in het midden staat waar dei gast dan zit te spelen. Dit is in Egypte in werkelijkheid anders. Iig bij dit optreden. Hier gingen de gordijnen open en er stond links ver aan de zijkant een vleugel. Verder waren er een qanunspeler (leip snaarinstrument, zoek maar op google), een drummer (die dus in het midden zat), een gitarist en bassist, een darbukaspeler(djembeachtig iets), tamboerijnspeler die later ook ging zingen en als er nog iemand was, ben ik die alweer vergeten. Ik vond het echt superchille muziek, maar halverwege het optreden voelde ik me niet lekker en zijn we naar Max zijn huis gegaan en hebben we film gekeken.

We zijn ook naar een optreden van een sha3abi bandje geweest in de After Eight, een gezellige bar in Downtown. Was een chille avond die we (Jeu, Rinse en Ik) afsloten met een bezoekje aan Tahrir. Daar aangekomen werd er ineens naar ons geroepen, NEE! STOP! STOP! Dus we draaien ons om, wat is er aan de hand. Er verzamelde zich steeds meer mensen om ons heen en zeiden dat we niet die straat in moesten gaan omdat daar Baltogiyya, oftewel gevaarlijke bendes, waren. Een gast met een stok en nog 3 of 4 anderen liepen met ons mee en hielden een taxi voor ons aan. Er kwamen nog wat kleine kindjes meelopen en uiteindelijk waren we rond 4 uur thuis.

FLASHBACK: Het is eind januari, ik zit in het Mayfair hotel op het terrasje met mijn laptop. Ik had al een aantal mensen uit Nijmegen leren kennen, maar daar kwam nu toch de enige echte: Rinse. Geen verkeerde jongen om te zien, en hij blijkt ook nog eens een grapje te kunnen maken. Zijn grapjes zijn niet geweldig, maar door zijn gezichtsuitdrukkingen en lichaamshoudingen erbij, kun je je echt doodlachen om hem. Inmiddels woon ik samen met Rinse in een huis (met nog 4 anderen) en het is heel gezellig, we zijn meestal de laatste die gaan slapen en ook de laatste die opstaan. Jullie denken vast, vanwaar dit stukje? Maar hij vroeg er zelf om ;) Dan kan ie het krijgen ook :P

In de derde week zijn we op vrijdag naar de Citadel en Khan el-Khalili geweest. In de Citadel hebben we een tweetal moskeeën bezocht en heel veel uitzicht foto's gemaakt. Ook bevind zich in de Citadel het politiemuseum, dat we niet konden vinden of gewoon niet open was, en een legermuseum. Hier zijn we wel naar binnen geweest, maar ik vond er niet zoveel aan. Na de Citadel gingen we naar Khan el-Khalili. Dit is een heel erg toeristische plaats met allemaal winkeltjes en kruidenkraampjes. Overal kun je shisha's, Galabiyya's, hoofddoeken, stoffen, souvenirs en ik weet niet wat allemaal kopen. Heel erg leuk om verdwaald in te raken. Ik liep met Max en Rinse en uiteindelijk kwamen we ergens achterdoor uit waar dus alles wat ze in het begin verkopen, gemaakt wordt. Was leuk om te zien, maar ik was ook wel weer blij toen ik bekend terrein tegenkwam :P Ow ja, op de heenweg in de taxi, werden Ilona en ik ten huwelijk gevraagd, maar nee dankje!!

Onze docente van vorig jaar, Mona, woont in Cairo. Dus daar hebben we ook mee afgesproken. We zijn naar het Azhar Park gegaan en hadden allemaal fruit en drinken meegenomen. Uiteindelijk zijn we ergens op een terrasje gaan zitten en hebben we wat gegeten. Azhar Park zelf was niet zo bijzonder, maar het was echt superleuk om Mona weer te zien!

En natuurlijk heb ik mijn visum moeten verlengen. Ik ging samen met Nazreen naar de Mugamma3, het overheidsgebouw op het Tahrirplein. We kwamen daar binnen en het is een en al bureaucratisch gedoe. Na een aantal keer van het ene loket naar het andere gestuurd te zijn, hadden we eindelijk de goede formulieren en zegels die we nodig hadden. We hadden ook Rinse zijn paspoort bij ons om te kijken of we ook meteen voor hem een visum konden regelen. Dus tijdens het afgeven van de formulieren stond er een Turk achter/naast mij, en gelukkig dachten die vrouwtjes dat hij Rinse was, dus alles ging gelukkig goed. De dag erna moesten we weer terug naar Mugamma3 om onze paspoorten in te leveren en op ons visum te wachten. Na ons paspoort ingeleverd te hebben ben ik met Rinse en Nazreen ergens op straat wat gaan eten. Echt de lekkerste foul die ik ooit heb gegeten! Daarna zijn we ergens een theetje gaan drinken en weer terug naar Tahrir. We moesten nog een half uur wachten ongeveer dus we gingen ergens op een muurtje zitten waar 3 mannen in de buurt zaten bij hun tenten. We (Nazreen) begonnen met ze te praten en langzamerhand begonnen zich meer mensen om ons heen te verzamelen om te luisteren wat die man allemaal te zeggen had en uiteindelijk stonden er wel 50 mensen om ons heen te luisteren naar zijn preken en dichten. Echt geweldig om mee te maken! Toen het weer tijd was om terug te gaan om ons paspoort te halen, ging het anders dan verwacht. Er stond (wat we dachten) een rij van hier tot Mekka, maar het was geen rij. Ze riepen namen op en je moest dus maar wachten tot je naam werd geroepen. Daar een uur, misschien langer, te hebben gestaan hadden we alle drie ons paspoort terug en gingen we weer terug naar het vertrouwde Zamalek.

Dit was een lang verhaal, maar in drie weken kan veel gebeuren. Volgende week een verslagje over onze studiereis naar oases.

Tot dan, groetjes uit Egypte

xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 23 Maart 2010
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 13046

Voorgaande reizen:

22 Januari 2013 - 17 Juni 2013

Studeren in Cairo :D

23 Mei 2010 - 03 Juli 2010

Op stage in Thailand

Landen bezocht: