Luxor :D - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Robin Zimmermann - WaarBenJij.nu Luxor :D - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Robin Zimmermann - WaarBenJij.nu

Luxor :D

Blijf op de hoogte en volg Robin

08 Mei 2013 | Egypte, Luxor

Hey peeps, eindelijk nog maar eens een verslagje, long overdue aangezien het al 2 maanden geleden is :P
Op 13 maart ben ik samen met Max, Jeu en Lobna op de trein naar Luxor gestapt. We wilden in eerste instantie met de nachttrein gaan maar Ramy, een Egyptische vriend van ons, zei dat de Spaanse trein ook prima te doen was en wel 4 of 5 keer goedkoper. Hij heeft toen voor ons de kaartjes geregeld, maar omdat het kaartjes voor Egyptenaren waren, waren we een beetje bang dat we problemen zouden krijgen als we eenmaal in de trein zaten. Gelukkig hebben we hier geen last van gehad, zowel op de heen als de terugweg. Na een lange reis die eigenlijk maar 10 of 11 uur zou moeten zijn, kwamen we na 14 uur eindelijk aan in Luxor. De reden voor de vertaging was het stilstaan op het station in Beni Suef van een aantal uur. We werden in Luxor op het station opgehaald door Max zijn vader (Willem), die de dag van te voren was aangekomen en hier was voor vakantie, en gingen we naar het hotel dat hij voor ons had geboekt. Jeu en Max sliepen bij Willem op de kamer en Lobna en ik hadden een kamer voor onszelf met maar liefst twee balkons. Na gesettled te zijn op onze kamers zijn we wat gaan eten en daarna hebben we een ahwa opgezocht voor een theetje en een shisha. We zijn daarna naar de Luxor Tempel gelopen en al het moois wat daar te zien was bezichtigd. Ik was zeer onder de indruk van deze tempel en heb mijn ogen uitgekeken naar alle hierogliefen inscripties. Ook heb ik de eerste dag Ahmed, een vriend van mij die ik ken van mijn vorige vakanties in Makadi en nu in Luxor woont, gebeld en voor later die dag wat afgesproken. Na het avondeten zijn we bij de ahwa naast ons hotel gaan zitten en later kwam Ahmed ons vergezellen.

De tweede dag waren we van plan alle toeristische plekken in de buurt te gaan bezoeken. We hadden vroeg afgesproken met Ahmed en gingen lopen naar de Nijl. We stapten op de local ferry en werden raar aangekeken door allemaal Egyptenaren die ook met de ferry de Nijl overstaken. Voordat we de boot opgingen werden we aangesproken door een man die een busje had en zei dat hij ons wel naar een paar plaatsen toe kon brengen, nadat hij had overlegt met Ahmed over de prijs, bracht hij ons naar zijn busje en gingen we eerst naar de Vallei der Koningen. We hebben hier drie graven bezocht, die van Merenptah, Ramses III en Tawosret. Dit bleken later, volgens de medewerkers daar, de mooiste en meest boeiende graven te zijn. Er waren heel erg veel hierogliefen te zien en mooie afbeeldingen waar nog heel erg veel kleur in te zien was. Na dat we de drie graven hadden bezocht, gingen we verder naar de Temple van Hatshepsut. Dit was ook zeer indrukwekkend en ook hier was nog veel kleur overgebleven, maar voornamelijk blauw. Toen we hier klaar waren hadden we allemaal wel honger gekregen en zijn we naast de Tempel van Medinat Habu eerst wat gaan eten. Na het eten ging ik met Ahmed kaartjes voor ons allemaal kopen voor Medinat Habu en het Rameseum. Medinat Habu was echt geweldig om te zien en echt immens. Het was er lekker rustig qua toeristen, wat erg fijn was. Dit was van de hele reis de meest indrukwekkende tempel die ik heb gezien. Na Medinat Habu gingen we naar de laatste stop van die dag, het Rameseum. Hier was het verlaten op 2 andere mensen na. Het eerste wat je zag als je binnenkwam was een heel groot omgevallen standbeeld van Ramses de zoveelste. Ook hier staan geweldige afbeeldingen op de muren en vele hierogliefen inscripties. Verderop in de tempel zat een man die het maar geweldig vond dat we een beetje Arabisch spraken en hij ging ons uitleg geven over de Ramses periode in het Arabisch, wat zeer goed te volgen was door ons. Op de terugweg zijn we nog even gestopt bij de kolossen van Memnon om wat foto’s te maken en daarna weer terug richting de ferry. Toen ik van de ferry wilde afgaan begonnen er ineens allemaal meisjes foto’s van mij te maken en toen ik vroeg “fi eih?”, wat is er?, begonnen ze te lachen en kwamen ze naast me staan om nog meer foto’s te maken. Eindelijk van de boot af gingen we weer even terug naar het hotel om even op te frissen en ’s avonds zijn we gaan eten en ben ik met Max, Willem, Ahmed en Ahmed naar de Um Kulthum ahwa gegaan. Hier hebben we natuurlijk weer shisha gerookt en lekker wat gedronken. Ook heb ik van Ahmed en Ahmed tawla, backgammon, leren spelen. Een erg leuk spel moet ik zeggen. Op weg naar de ahwa moesten we door een bazaar lopen en hier heb ik een hele mooie lap stof gekocht met een leuk patroon erop.

De laatste dag zijn we ook weer redelijk op tijd vertrokken vanuit het hotel richting de tempel van Karnak. Hier aangekomen dachten we dat we de kaartjes bij de ingang konden kopen, maar helaas was dit niet het geval en moesten we weer helemaal terug lopen om de kaartjes te gaan halen. In eerste instantie leek het rustig in de tempel, maar eenmaal dichterbij gekomen krioelde het er van de toeristen. Busladingen vol met Nederlanders, Russen en waarschijnlijk nog wel anderen Europeanen. De tempel van Karnak is ook echt immens. De hypostylenhal, de hal met gigantische pilaren was echt verbazingwekkend. Hierin staan meer dan 200 pilaren. Verder was er heel erg veel te zien aan afbeeldingen, hierogliefen en standbeelden. Ook staan er een aantal obelisken. Na hier een tijd te hebben rondgelopen kwamen er ineens allemaal kinderen aanrennen die op de foto wilden. Nu hou ik totaal niet van kinderen, dus ik was het al heel snel zat. Helaas vonden die kinderen het geweldig om met mij op de foto te gaan, waarom, ik heb geen idee. Maar toen ze eindelijk allemaal weg waren, was ik de rest van mijn groepje kwijt, dus ben ik ze gaan zoeken. Na een kwartier/half uur had ik ze eindelijk gevonden en zijn we nog stiekem een verboden gebied binnengelopen om wat foto’s te maken. Na de tempel te hebben bezocht zijn we terug gegaan naar het hotel en daar besloten we om een tochtje met een felucca op de Nijl te gaan maken. Dit vond ik echt geweldig. Na een tijdje te hebben gevaren, besloten Max, Willem en ik dat we wilden zwemmen, dus zijn we lekker in ons ondergoed de Nijl ingesprongen. Toen we weer terug kwamen bij ons hotel, zijn we daartegenover even wat gaan eten en hebben we de laatste momenten die we nog in Luxor zouden zijn doorgebracht bij de ahwa. En rond 6 uur werden we bij het hotel opgehaald door een busje dat ons naar het station zou brengen. Na weer een superlange treinreis, kwamen we 15 uur later weer veilig aan in Cairo. Home sweet home.